'Dayatma dil çocukların gelişimini tahrip ediyor'
'Dayatma dil çocukların gelişimini tahrip ediyor'
Psikolog Abdurahman Bedir, anadilleri Kürtçe olan çocuklara Türkçenin dayatılmasının dil gelişimini tahrip ettiğini ve bunun çocuklarda Türkçeye karşı nefret psikolojisi yarattığını belirterek, bu uygulamanın topluma zarar verdiğini ifade etti.
23 Ekim 2011'de bölgede yaşanan depremde bölge halkının yaşadığı travmayı atlatması için Erciş'te uzun süre gönüllü olarak çalışan Psikolog Abdurahman Bedir, görev esnasında acı gerçeklerle karşılaştığını söyledi. Bölgede yaşayan birçok insanın okuma-yazma ve Türkçe bilmediği hatırlatmasında bulunan Bedir, "Onların dilini bilmeseydik onları anlayamaz ve belki de tedavi edemezdik. Birçok insana 'neden Türkçe öğrenmedin?' diye sorduğumuzda, verdikleri cevaplar çok acı ama gerçekti. Türkçe bilmedikleri için aşağılandıklarını ve bu nedenden okula bile gitmediklerini belirtiyorlardı" dedi.
'Bir dili zorla öğretmeyi dayatırsan nefret psikolojisini yaratırsın'
Okullarda yıllardır anadili Kürtçe olan ve Türkçe bilmeyen Kürt çocuklarına, okullarda Türkçe öğrenmenin dayatılmasının Türkçeye karşı nefret psikolojisi yarattığına vurgu yapan Bedir, yaşanan bu durumun Kürt çocuklarının dil gelişimini tahrip ettiğini belirtti. Bedir, yaşanan bu uygulamalar sonrası bölge halkının ne tam anlamı ile Türkçe, ne de Kürtçe bildiğini söyledi.
'Çocuklar kişiliklerini anadilleri ile belirler'
Çocukların hayatının anadilleri ile şekillendiğini ifade eden Bedir, "Çocuklar olguları, nesneleri kendi anadilleri ile tanır. Bilmedikleri bir dile nesneleri öğrenme ve tanıma konusunda çok zorlanır. Bu da toplumda zayıf bir algının yaratılmasına neden olur" diye kaydetti. Bazı topluluklarda konuşulan şivelere dikkat çekerek, "Türkiye toplumu sağlıklı Türkçe konuşamıyor. Karadeniz farklı, Ege farklı, Doğu farklı lehçeleri kullanıyor. Kürtler de dilerini tam anlamıyla konuşamıyor. Bu durum Türkiye'de anadil üzerinde gerekli özenin gösterilmemesinden kaynaklandığı ortaya çıkıyor" dedi.
'Türkçe kademeli olarak öğretilmeliydi'
Eğitim çağlarında çocukların anadillerinde eğitim görmesi gerektiğini ifade eden Bedir, "Türkiye'de kademeli olarak Türkçe dili öğretilmiş olsaydı, bugün bölge halkı hem anadilini hem de Türkçeyi çok iyi konuşabilirdi. En azında Kürt çocuklarında Türkçeye karşı ilgi artardı. Türkleştireyim derken halkı Türkçeden soğuttular" diye konuştu.
'2 yıl okula gittim Türkçe öğrenemedim'
Konu ile ilgili sokakta görüş aldığımız çocuklar ve yurttaşlar, yaşanan durumun acı boyutunu yaşadıkları ile ortaya koyuyor. İbrahim Çiftçen isimli bir yurttaş, "Okula gittiğimde öğretmen Türkçe konuşuyordu, biz de öğretmenin ağzına bakıyorduk. Bir 2 yıl boyunca Türkçe öğrenemedim, yazı yazmayı ve işlem çözmesini bilmiyordum. Sürekli öğretmenin hakaretine maruz kaldım dayanamadım okuldan kaçtım" dedi.
'Ne anadilimi konuşabiliyorum ne de Türkçeyi'
Annesi ve babasından Kürtçe öğrendiğini; fakat okula gittiğinde Türkçe ile karşılaştığını ifade eden Mizgin Tekbaş (16), "Kafamda bir dil karmaşıklığı var, ilk konuşmaya başladığımda Kürtçe konuştum. Evimde, ailem ile Kürtçe konuşuyordum. Fakat okula gittiğimde Türkçe ile karşılaştım. Türkçeyi öğrenmem uzun sürdü. Şu anda ne Türkçe konuşabiliyorum ne de Kürtçe. İki dilde de eksiğim var. Neden anadilime yasak konulduğunu ve neden sıradan bir dil olarak görüldüğüne anlam veremedim" dedi.
'Anadilimde eğitim istiyorum'
"24 yaşımdan sonra Türkleştirme politikalarının kurbanı olan anadilimin eksikliğini kurslarda tamamlamaya çalışıyorum" diyen Zeynel Abidin Gündüz, "Bu dili bize Allah verdi, Allah'ın verdiği dili yasaklamalarına anlam veremiyorum. Anadilimi öğrenmek için bin bir zahmete maruz kalıyoruz. Geçmişte yapılanlar ne fayda sağladı ki? Artık anadilimizde eğitim istiyoruz" dedi.
'Türkleştirme mantığı beni Türkçeden uzaklaştırdı'
"Okulda annemden öğrendiğim dili benden uzaklaştırmaya çalıştılar, beni annemden, beni gerçeğimden uzaklaştırdılar. Türkleştirmeye çalışma mantığı beni Türkçeden uzaklaştırdı" ifadesinde bulunan Nefise Taylan, "Beni annemden kültürümden uzaklaştırmaları hiçbir fayda getirmez onlara. Anadilimde eğitim istiyorum. Ancak anadilimde aldığım eğitimle başarılı olabilirim" dedi. DİHA