Dicle Haber Ajansı’nın (DİHA) haberine göre, itiraz başvurusunda herhangi bir belediye meclisinin kararına karşı valiliğin karar için idari yargıya başvurusunun herhangi bir yasal dayanağın bulunmamasına rağmen “eş başkanlık” sistemine karşı “yürütmeyi durdurma” talebiyle Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi avukatlarınca başvuruda bulunuldu.
‘Valiliğin dava açmasının yasal dayanağı yok’
Diyarbakır 1. İdare Mahkemesi’ne sunulmak üzere Bölge İdare Mahkemesi Başkanlığı’na teslim edilen itiraz dilekçesine göre; 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 23. maddesinin “Mülkî idare amiri hukuka aykırı gördüğü kararlar aleyhine on gün içinde idarî yargıya başvurabilir” şeklindeki beşinci fıkrasının, anayasanın 127. maddesince çizilen çerçeve içinde kullanılması gereken, idarenin bütünlüğü ilkesinin gerektirdiği bir vesayet yetkisi içermediğinden hareketle iptali yönünde karar alındığı ve bu nedenle belediye meclisinin kararlarına karşı valiliğin dava açmasının herhangi bir yasal dayanağının bulunmadığı belirtildi
Yine başvuru dilekçesinde, 2577 sayılı kanunun 2. Maddesine göre iptal davalarını idari işlemler hakkında yetki, şekil, sebep konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılabileceğinin düzenlendiğini, dolayısıyla iptal davasının yalnızca idari işlemden menfaati bozulanların açabileceği ifade ediliyor.
Buna göre, valiliğin bu davayı açmada meşru, güncel ve kişisel bir menfaatinin bulunmadığına yer verilerek, bu sebeplerden dolayı davanın öncelikle taraf ehliyetinin yokluğu nedeniyle reddi gerektiği belirtildi.
Yerel Yönetimler Özerklik Şartı
Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartına da atıfta bulunulan itiraz dilekçesi başvurusunda, DBP’li belediyelerin mevcut idari sistemdeki adaletsizliği gidermek, demokratik devlet olmanın gereklerini yerine getirmek, kadın-erkek eşitliğini sağlamak, etkin, verimli ve halkın ihtiyaçlarını dikkat alan bir hizmet üretmek amacıyla uluslar arası sözleşmelerin, anayasanın ve kanunların kendisine verdiği yetki çerçevesinde seçmenin isteği ve iradesi doğrultusunda yine seçmenin gücüne dayanarak söz konusu “eş başkanlık” modelini uyguladığı belirtildi.
Bu gerekçelerden dolayı yönetmeliğin iptalini gerektirecek yasal dayanakların bulunmadığına yer verilen itiraz başvurusunda “eş başkanlık yönetmenliği”nin tamamen kamu yararına ve mevzuatına uygun olduğu ifade edildi.
İtiraz başvurusunda sıralanan bu gerekçelerden dolayı “eş başkanlık”ın hukuka aykırılık teşkil ettiği şeklindeki iddiaların doğru olmadığı ve verilen yürütmenin durdurulması kararının kaldırılması istendi.
Ne olmuştu?
Diyarbakır Valiliği, belediye meclisince alınan “Eş Başkanlar Çalışma Yönetmeliği” kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması için Diyarbakır 1. İdare Mahkemesi’ne başvurmuştu.
1. İdare Mahkemesi, “Eş Başkanlık çalışma yönetmeliği”nin hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle durdurulmasına karar verdi.
Diyarbakır 3. İdare Mahkemesi de bir süre önce 7 ilçe belediyesindeki “Eş Başkanlık” uygulamasıyla ilgili yürütmenin durdurulmasına kararı vermişti.
Diyarbakır Eş Genel Başkanı Gültan Kışanak, mahkemenin aldığı kararın kadını irade olarak kabul etmeyen zihniyetin bir sonucu olduğunu söylemişti.
Güncelleme Tarihi: 05 Aralık 2014, 11:50