Hakkari’nin Yüksekova ilçesinde Gever Kültür Merkezi tarafından Avaşin Parkı’nda “Kürt edebiyatı ve gazeteciliği” konulu panel düzenlendi.
Yüksekova Avaşın Parkında düzenlenen panele Yüksekova BDP İlçe Başkanı Nail Durmaz, Yüksekova Belediye Başkanvekili Mehmet Emin Seven, KURDİ DER, MEYADER, TUHAD-FED, KESK, DİSK Öğrenmen ve Dershane öğrencileri katıldı.
Yüksekova Gever Kültür Merkezi girişimi ile Federal Kürdistan Bölgesinde gazeteci ve yazarların Yüksekova’da bir panele düzenlendi. Panel salonuna Nawenda Çanda Geveri 'Hüner Ligerine Hekikatıye' pankartı asıldı.
Panele Federal Kürdistan Bölgesinde katılan Gazeteci ve yazar Mihemed Eli Ertuşi, Gazeteci ve yazar Misadık Tovi, Dohuk Üniversitemsi Kürtçe Edebiyat Hocası Nemet Xêhêli, Gazeteci ve yazar Fehmi Balayî, İsmail Badi ve Gever Kültür Sanat Derneği yöneticisi Selim Oremar katıldı. Panel 1 dakikalık Demokrasi mücadelede yaşamını yitirenle anıldı.
Panel katılımcıların tanıtımı ile başladı. Panelin açılış konuşması moderetör Halit Lehi yaparak ‘ Yapılan panelin Güney Kürdistan ile Kuzey Kürdistan arasında bir köprü oluşturarak Kürdili sanat ve edebiyatının geliştirme amacı taşıdığını belirtildi’.
Mağarada gazete baskısı yapıldı
Panele ilk konuşmacı olarak Gazeteci yazar Mihemet Eli Ertuşi, Kürsitananda Gazeteciliğin geçirmiş olduğun aşamada tarih vererek ‘ Kürt gazeteciliği İngilizler, Osmanlılar, Türkler, Arap ve Farslar tarafından çeşitli dönemlerde ya yasaklanmış yada kendi propagandalarını yapmıştır. Kürt gazeteciliği daha çok İstanbul’da yapılırken 1921’de Kürt dili edebiyatı ve sanatın yasaklamasıyla Güney Kürdistan da mağaralarda gazete çıkartmıştır. Kürt gazetecilerden Ahmet Ramiz Kürt Teraki cemiyetinde, İranlı Şex Ferağlaz Zeki, Şex Mehmet Berzani gibi, ünlü Kürt gazeteciler tarafından Kürt gazeteciliği yaşatmaya çalışmıştır. Dedi.
Kürt gazeteciliği 1991 yılından sonra Radyo ve televizyonlarında büyük bir gelişmenin içersinden olduğunu söylen Ertuşi, gazetelerin 4 ile 5 bin arasında değil daha fazla dağıtılması ile gelişme sağlayacağı ve anadilin günlük yaşamda daha fazla kullanacağı belirtti.
Gazeteci İsmail Badî, 'Federal Kürdistan da gazeteciliğin gelişmesi ile çok sayıda Kürt edebiyatçısının kitapları çoğaltılarak okuyucuya sunulmuştur' dedi.
.jpg)
.jpg)
.jpg)