Gazeteci Gülşen Koçuk, "8 Mart'ta birinci yılımızı dolduraduruyoruz. Yaptığımız haberler ile medyadaki cinsiyetçi dil ile çatışıyoruz. Şu anda hedeflediğimiz haberlerin yüzde 70'ini yapıyoruz. Amacımız bu yıl yeni bir sayfa açmaktır" dedi.
Dünyada kurulan ilk görsel kadın haber ajansı olan Jin Haber Ajansı (JINHA), 8 Mart'ta birinci yılını tamamlıyor. Kadın haberciliğinde önemli ve özgün bir ajans olan JİNHA "Ve yazıyoruz erkekler ne der diye düşünmeden yazıyoruz" şiarı ile 2012 yılının 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'nde yayın hayatına başladı. JINHA medyadaki eril dili değiştirmeyi hedefliyor. Merkezi Diyarbakır'da bulunan JINHA geride bıraktığı bir yıl içerisinde Ankara, Adana, Ağrı, İzmir ve İstanbul'da muhabirlerini konumlandırdı. Haber merkezinde Kürtçe ve Türkçe haber müdürleri ile birlikte 10 kadın gazetecinin bulunduğu ajansta, çeşitli kentlerde 10 muhabir daha bulunuyor. Ajansın Türkçe Haber Müdürü Gülşen Koçuk, geçen yıl 8 Mart'ın anlamına denk bir adımla ajanslarını açtıklarını belirtti. Bir yıl içerisinde JINHA'nın hedefine ulaşma noktasında yetersizliklerin olduğunu kaydeden Koçuk, "Bu 8 Mart'ta birinci yılımızı dolduracağımız için JINHA olarak bu yıl için de yeni bir sayfa açacağız. Son 2 aydır haber alanımızı biraz daha genişlettik ve hız verdik. Şu an hedeflediğimiz haberlerin yüzde 70'ini yapıyoruz. Daha önce iki özel haber yaparken, şimdi bununla beraber rutin haberde de bir artış başladı" dedi. Kadın hareketleri için referans olmaya doğru adım attıklarını söyleyen Koçuk, bölge ve Türkiye'de yaşayan kadın hareketlerinin JINHA'yı takip ettiğini ifade etti. Geçen yıl 10 kadın gazeteci ile ajansı kurduklarını belirten Koçuk, 10 kadın gazeteci daha eğiterek medyada, cinsiyet ayrımcılığına karşı daha eşit ve özgür bir dille haber yazan kadınlar yetiştirdiklerini söyledi.
'Medyadaki eril dili değiştirmek için önemli haberlere imza attık'
Ankara, Adana, Ağrı, İzmir ve İstanbul gibi yerlerde temsilcilerinin olduğunu belirten Koçuk, "Amed'te toplam çalışan sayımız 10, genel olarak ise 20" diye konuştu. Medyanın eril dilinin topluma da etki ettiğini dile getiren Koçuk, eril medya dilinin hem kadın açısından hem de toplum açısından tehlikeli olduğuna dikkat çekti. Koçuk, medyadaki eril dili değiştirmek için önemli haberlere imza attıklarını söyledi. Koçuk, çalışmalarını bununla sınırlı tutmayacaklarını daha da yükselteceklerini kaydetti. Koçuk, ajansı açtıklarında "İşte kadınlar neden böyle bir ajansa ihtiyaç duyuyor. Biz erkek ajansı açmıyoruz da siz neden kadın ajansı açıyorsunuz. Aslında alternatif medyada bile bu düşünce var. Acaba kadınlar başaracak mı diye" diye kendilerine yaklaşıldığını söyledi. Haberlerinde yer verdikleri kişilerin soyadını ataerkil kültürden gelen bir şey olduğu için kullanmadıklarının altını çizen Koçuk, "Haberlerimizde sadece ismi kullanıyoruz. Ancak abonelerimiz olan gazeteler bizi arayarak soyadı kullanıyor. Yani medyada cinsiyetçi dil ile çatışıyoruz aslında. Bizce bu yanlış bir algıdır" diye konuştu.
'İlişkilerimiz kadın dostluğuna dayalıdır'
JINHA Diyarbakır Muhabiri Kübra Bakıcı ise, medyada var olan zihniyetteki dilin bilicinde olduğu için JINHA'da çalıştığını ifade ederek, medyanın kadını cinsel bir obje olarak kullanmaya çalıştığını aktardı. Bakıcı, "JINHA'da beni en çok etkileyen şey çalışanların kadın olması ve eril zihniyete karşı olmasıdır. Kolektif bir yaşam ve mevcut sistem içinde patron ilişkilerinin burada olmaması bunlar beni etkileyen şeyler oldu. Yani ilişkilerimiz kadın dostluğu ile yürüyor ajansta. Kadınlar kendi iradeleri ile hiç bir şey yapamıyor. Biz de bir kadın ajansı olarak şunu diyoruz. Biz kendi irademiz ile medyada varız" dedi. / Diha
Güncelleme Tarihi: 07 Mart 2013, 09:08
SIRADAKİ HABER