Düğünlerimizin Sosyolojik Arka Planı-1

Düğünlerimizin Sosyolojik Arka Planı-1

TAHİR DUMAN/YAZDI

Yazar Tahir Duman 'Düğünlerimizin Sosyolojik Arka Planı-1' adlı yazısını okuyucuları için yayınladı.

YAZARIN YAZISI ŞÖYLE:

Yaşadığımız şehir Yüksekova'da halkın diline pelesenk olmuş bir cümle ile yazıma başlayam. Yüksekova; altı ayı kış mevsiminden diğer altı ayı düğün mevsiminden oluşan bir şehirdir.”

Ülke çapında en ünlü olduğumuz durumlarımızın başında düğünlerimiz gelmektedir. Yüzlerce kişinin geniş halay daireleri oluşturduğu, kadınların gösterişli elbiseler giydiği, yüklü miktarda takılar taktığı, gelinlere çok fazla altının takıldığı, damatlara milyarlarca lira paranın toplandığı, iki kelimeyi bir araya getiremeyen akıl ve ruh sağlıkları bozuk sosyal medya fenomenlerinin onur konuğu edildiği, geleneğin ve modernitenin sömürü aracına dönüştürdüğü düğünlerimiz...

Yazıma başlamadan önce şu birkaç soru hakkında düşünmenizi rica ediyorum.

• Görünen bütün bu şatafat acaba göründüğü gibi midir?
• Bölgemizin düğün sosyolojisinin arka planında neler vardır? 
• Büyük bir maddi  külfet getiren bu düğünler nasıl yapılabiliyor? 
• Bölgemizde evlenmek bu kadar zorlu bir prosedüre ve gelenek-modernite sömürüsüne maruz kalmak zorunda mıdır

Bunun gibi birçok sorunun cevaplarını bu yazı serimizde aramaya çalışacağız. 

Uzun bir zamandır Yüksekova özelinde bölgemizin düğünlerini konu edinen bir yazı yazmak istiyordum. Ancak bu konu çok detaylı ve çok fazla alt başlığı olan bir konu olduğundan nereden başlayacağımbir türlü karar veremiyordumŞunu da çok iyi biliyorum; ne kadar yazarsam yazayım bu konu her yönüyle anlaşılmayacak ve eksik kalacaktır.

Siz değerli okuyucularımın belleğinde konu ile ilgili bir bilgiedindirebilmek için başından sonuna kadar bir düğün merasiminin alt başlıklarını sıralamakta fayda görüyorum

1. Kız isteme töreni (Yüzük takma)
2. Ailelerin birbirini tanıma merasimi 
3. Nişan töreni (Kız ve erkek tarafının bütün yakın akrabaları katılır. Geline takılan takıların bir kısmı alınır.Daha başlangıç esnasında yüklü maddi bir külfeti vardır.)
4. Gelin ziyaretleri (Nişanlılık süresine göre bir ya da bir kaç defa erkek ailesi tarafından yapılır)
5. Gelin çeyiztöreni (Gelinin akrabaları bir takı ya da gelinin evi için bir ev eşyası alarak katılır.)
6. Damadın oturacağı evi kiralaması, evi varsa düzenlemesi 
7. Damada düğün işlerinde yardımcı olacak sağdıç seçiminin yapılması. 
8. Düğün salonunun kiralanması (Damat düğünden aylar önce düğün salonunu kiralamalı ve kaparo vermeli. Gelin tarafının düğün merasimi için ayrıca farklı bir düğün salonu da kiralanabilir.) 
9. Düğün yemeği için malzeme alımı ve aşçı tutulması (Üç ya da dört öğün olacak şekilde yüzlerce kişi için yemek ayarlanmalıdır.)
10. Çaycı kiralanması ve iki gün boyunca yüzlerce kişiyeyetecek miktarda çay malzemesinin satın alınması
11. Düğün orkestrasının kiralanması 
12. Düğün fotoğrafları ve kamera çekimi için prodüksiyon kiralanması 
13. Düğün davetiyelerinin seçimi ve basımı
14. Gelin Damat resimlerinin çekimi için dış mekan kiralanması 
15. Gelin için nişan elbisesi alımı ya da kiralanması 
16. Gelin için gelinlik alımı ya da kiralanması 
17. Gelin için birkaç takım kiras-fistan alınması ve dikimi
18. Damadın akrabaları için hediyelik kiras-fistan alınması 
19. Damat için damatlık alınması 
20. Gelin için kuaför ayarlanması (Nişan için ayrı, düğün için tarife olacak şekilde kuaför ayarlanmalıdır.) 
21. Gelin arabasının kiralanması ve süslenmesi 
22. Düğün için havai fişek vb. steri malzemesinin satın alınması
23. Damadın ve gelinin akrabalarının düğün için kıyafet satın alması.
24. Düğün davetiyelerinin dağıtımı 
25. Damat ve gelinin akrabalarının gelin ve damada takacakları takıyı ya da parayı ayarlaması.
26. Düğüne katılacak bayanların kiras-fistan üzerinde sergilemek için kendi altın takılarını kullanması ya daaltın takı kiralaması. (Burada özellikle son zamanlarda yeni bir piyasa oluşturan sahte altın alıp kullanmagereksinimine ayrıca değineceğiz.)
27. Düğünde orkestra, fotoğraf ve kamera çekimi, çay hizmeti, yemek hizmeti, araç hizmeti, kuaförlük hizmeti vb. kişilere vermek üzere bol miktarda bahşiş para ayarlanması.
28. Gelin için takı merasiminin yapılması
29. Damat için para toplama merasimin yapılması 
30. Kına töreninin düzenlenmesi 
31. Düğünden sonraki gün gelin ve damat kahvaltısının düzenlenmesi 
32. Düğünden sonra gelinin ailesiningelini ziyaret etmesi 
33. Düğünden sonra gelininkendi ailesini ziyaret etmesi

 

Şehrimizde ve bölgemizde hayata yeni başlayacak olan iki insanın evlenip bir yuva kurabilmesi için 33 aşamadan oluşan bu zorlu maratonu aşıp huzurlu, mutlu, sağlıklı bir şekilde evliliğe adım atması gerekiyor. Maddi ve manevi kişiliğini tamamlamış iki kişinin hayatlarını birleştirmesi sonucunda oluşan aile kurumu bölgemizde bu 33 aşamadan geçtikten sonra oluşabilmektedir. Buna farklı maddeler de eklemek mümkündür. 

Basit bir hesaplama ile düğün mevsiminin altı ay sürdüğü şehrimizde her iki günde bir en az 5 düğünün yapıldığını düşünürsek düğün mevsiminde ortalama 400-500 civarında düğünün yapıldığı sonucuna varırız. Bütün bu zorlu süreçlerden geçip evlenen ve aile olan bu insanların günümüzzorlu ekonomik koşullarında ne kadar sağlıklı bir aileoluşturabileceklerini takdirlerinize bırakıyorum.

Bu soru ile yazıma son veriyor ve konuyu düşünmenizi rica ediyorum.

Haftaya Cuma günü yeni yazımızla devam edeceğiz...

Güncelleme Tarihi: 01 Haziran 2025, 10:45
YORUM EKLE
YORUMLAR
Tajdin-1
Tajdin-1 - 7 ay Önce

Bu Düğün Anlayışı Bir Tuzaktır – Erkekleri de Ezerek!
Tahir Duman’ın yazısında anlattığı düğün anlayışına sonuna kadar katılıyorum. Ama bu işin bir başka tarafı daha var: Ezilen, sömürülen, haraca bağlanan bir damat gerçeği!
Adam sevdiği kadınla bir yuva kurmak istiyor… Ama karşısına koca bir liste çıkıyor: altın, salon, fotoğrafçı, orkestra, gelinlik, çeyiz, düğün yemeği, kız tarafının her akrabası için ayrı ayrı hediyeler… Yetmiyor; “bizim gelenek” diye dayatmalar, “bizim aşiret” diye racon kesmeler, “biz bu şekilde görmüşüz” diye erkekliğinden, gururundan koparılan bir adam.
Sadece evlenmek isteyen bir erkek, sanki bir savaş cephesine sürülüyor. Maddi olarak çöküyor, ruhen bitiyor. Evine değil, pazarlık masasına gidiyor. Aşk değil, borç defteri açılıyor. Hele bir de karşısında çekilmez bir kayınvalide varsa… VAllahi sadece evi değil, adamın ciğeriyle böbreği arasında bile müdahale var!

Habip AKSU
Habip AKSU - 7 ay Önce

Kıymetli yazarımız bölgemizin ana Sosyolojik damarlarından birini yakalamış. Yasaklı olan kültürünü bu şekilde ayakta tutmayı başarmış bir millettin, farklı formlara evrilen bu geleneğinin daha sonra başka sosyolojik çıkmazlar oluşturduğunu sanırım sonraki yazısında kaleme alacaktır, diye düşünüyorum . Bu kadim geleneğimizin evrilen sonra ki aşamalarını merakla bekliyoruz.

Emeklerine sağlık….

Emrah Aksu
Emrah Aksu - 7 ay Önce

Bu durumun kesinlikle sosyolojik araştırmalarının yapılması gerekiyor. Bu yükün altına girmek istemeyen binlerce gencimiz maalesef evlenemiyor şu anda. Bunun sonucunda Hakkari, evlenme oranın Türkiye'de en düşük il olma sonucunu ortaya çıkarıyor.

Tajdin-2
Tajdin-2 - 7 ay Önce

Bu ne ya? Bu mudur düğün? Bu mudur aile kurmak? Herkes susmuş, herkes suskun; çünkü herkes bu hastalıklı düzenin parçası olmuş. Erkekler de kadınlar da bu düzenden yaka silkiyor ama kimse değiştirmeye cesaret edemiyor.
Artık yeter! Damatlar ATM değil, kurbanlık koyun değil, satın alınacak bir meta hiç değil! Bu anlayışla yapılan evliliklerin çoğu daha baştan çürük temel üzerine kuruluyor.
Yoruldum bu tiyatrodan. İnsanlar artık düğün değil, borç yüzünden evliliği erteliyor. Gençler korkuyor. Ve herkes “gelenek” diyerek bu rezaleti sürdürüyor.
Birilerinin artık yüksek sesle bağırması gerekiyor: Bu düğün anlayışı bir kültür değil, bir zulümdür!

Oremar oremar
Oremar oremar - 7 ay Önce

Ellerine yüreğine sağlık mamosta..her hhebi mala te ava...

İsa Tekin
İsa Tekin - 7 ay Önce

Mamoste kalemine sağlık. Toplumun kimlik kültürünü temsil eden düğünleri kaleme alıp eksikliklerini yazmana müteşekkirim. Bilhassa kimliğin içinde kaybolan kültürümüzün aile toplumunu oluşturacak yeni ebeveyn adaylarının hangi tehlikelerin beklediğini, çarpık aile modelini, yeni neslin verilmek istendiği sözde moderniteyi de göz önünde bulundurarak yazının devamını diler… mürekkebinizin kurumaması dileğiyle

Behice Baysal
Behice Baysal - 7 ay Önce

Kaleminize sağlık... Gerçekten ciddi sosyolojik, psikolojik ve antropolojik alt tabanı olan bu süreçler çok yıpratıcı artık.Birilerinin bu süreçlere bir dur demesi gerekiyor.Ya da bu simülasyonun içinde insanlar uyandırılmalı...

SIRADAKİ HABER